BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

♥♥♥ mY haPpine$$ i$ mY owN LiFe, iF u d0n'T LikE iT ju$t LivE uR LiFe aNd LeaVe mE aLonE...mE wiLL bE 0weZ mE, n0t u bUt ju$t mE.. LuRvE mYLifE, haPpine$$ i$ miNe !! ♥♥♥

Friday, March 14, 2014

Penang Backpacking - Saturday (15 Feb 2014)

Plan pagi ni mau pegi Made in Penang (3D Museum) (thanks to wani sbb give this wonderful idea) so kami bangun pagi n ready2 but mcm besa our sleeping beauty yg paling lambat bangun..haha. when ready, kami amik bas n turun d Padang Kota or Jeity (lupa dah).. hampir2 tlepas pandang, nasib dorang nampak signboard.. belum masuk dalam museum, ada jugak picture2 3D d bhgian luar so kmi tke picture dulu after that baru pegi beli tiket. Masuk jak di dalam, kami kena sambut oleh satu mamat tu n dia kira jadi tour guide kami la tpi nda lama sbb dia jaga bhgian bawah jak but thanks sbb bagi penerangan biarpun ak nda amik perhatian cuz sibuk amik gmbar..hehe

Bahagian bawah museum tu kira ok laa..dorang just put a tiny prop (ada bha tu nama panggilan tuk bnda2 gitu tpi ak lupa dah) into a box showing citizen everyday routine and what happening everyday around Penang and so on. 2nd floor, just ada mesin 3D where u just put your tiket on your palm n something comes up on the screen like it was really there..hehe. But, bila naik pegi 3rd floor….hahahahahah!!! tetiba semua mcm “amik pic aku sini” “aku lagi di sini” “oh! Tuuu na cantik! Jum pegi situ.” n whatever we can say..masing2 kasi kluar camera. Semua btukar2 jadi model n photographer..well, what can we say..tourist mood! But, serious! Bila pegi sana mmg perangai gilak2 kami kluar. Buat muka tkejut laa, takut laa, tduduk atas lantai laa, muka bkerut laa, sedih, happy, ntah apa lagi..then ada lagi sampai tbaring2 atas lantai!! Ishh3x, dengar mcm tidak senonoh tpi itu la yg b’laku. And the pictures came out AWESOME!!

11.30am kami kuar dri museum sbb mau kejar masa tok checkout hotel jam 12pm. Then, kami pun bjalan la dri museum pegi jeity where all the bus stop n rest. Sementara tunggu bas, sempat lagi kami amik2 pic biarpun matahari di atas kepala. Sampai hotel, we do last time packing and then checkout from hotel. Sorry la sbb bilik kami kotor, teda masa mau kemas…hahah! Lepas tu kami singgah makan dekat Line Clear again before naik bas sbb pjalanan dari Penang g KL amik 7-8 jam tok smpi, so kena isi perut dulu..kang xpasal2 ada yg kebulur dlm bas kalau nda makan.

So, lepas perut dah kenyang, kami naik bas pegi komtar n cari bas tuk pegi KL. Bila sampai sana, lucky us sbb bas g KL gerak jam 1.30pm so masi ada halfhour before btolak. Sementara menunggu, of course kami sempat take pictures dengan beg masing2 yg sarat n nmpak mau meletop tu. 1.30pm bas datang but teng n bibi masi d toilet, so yaya mnta pacik drebar tu tunggu kejap, nasib pacik tu baik hati kalau tidak gerenti kna tinggal..haha.

Skali suda kami naik bas, Woww!!! Punya semmart!! Banding dengan naik train aritu memang bezaaaaaa sangat. Ak rasa macam naik vip class beb..tpt duduk besar, space kaki luas, selesa lagik..mmg teda merungut laa..kihkihkih. Menyesal tu tidak jugak cuz it was one kind of experience, but riding that bus was waaaaaaayyyyy more comfortable for long-way journey compared to our experience with the train before. Back to our story, kami pun gerak laa dri komtar n pegi terminal bus (ntah apa nma tpt tu) n kami stay situ lama jugak..until 2.30pm baru kami start gerak g KL. Ak excited laa kunun mau lalu Penang Bridge for the first time, n mau amik pic bikin kenang2an kunun (oh iya, thanks yaya sbb sudi tukar tpt duduk n bagi ak duduk tepi tingkap..hehe) tpi bila atas bridge, nda dpt pulak amik pic sbb ada penghadang jalan…eeeiii…tpi ak sedar something, ak ada nmpak satu lagi jambatan panjang di huuuuuujung sana (masa tu ak blum tau ada 2nd bridge waiting to officially open)…bpikir jugak, “jmbatan P.Pinang ada dua ka? Knapa aku nda tau”. Jadi ak tanya yaya, n yaya pun nda tau apa2…aikk? Knapa kami nda tau. But kami diam jak laa..(after 1 or 2 weeks later baru ada brita pasal pembukaan 2nd Penang Bridge..haahh, masa tu baru aku tau)

5.15pm kami sampai terminal bas Ipoh, Perak. My first reaction bila nmpk terminal tu, woowww!! Hebat. Cantik design nya..nmpak mcm mini airport. We stop for about 20 minutes so yaya n me pegi cari ladies room n then round2 cari topup. Last minit yg suda bas mau gerak, baru teng rasa mau pegi tandas, so once again, pacik drebar tu baik hati mau tunggu teng..haha lawak..

20.21pm kami suda masuk area Rawang and finally kami sampai KL Sentral jam 9pm. So kami beli tiket KTM pegi Klang where we will stay at rumah mama teng for the rest of our trip. Dengan beg2 yg berat kami naik KTM n sampai Klang around jam 10.15 malam..pastu kami naik teksi pegi tempat mama teng n lastly kami sampai di kedai makan mama teng jam 10.30 mlm. Sbelum naik pegi rumah, kami kena kasi makan lagi..hihi..sedaaapp biarpun pedas sikit. Abis makan baru laa kami naik p ruma. Hampir jam 2am jugak baru kami t’tidur sbb bkemas2, mandi apa smua..then baru kami tidur..zzzZZZ

Btw, adik Teng si Akim coooooomeeelll!!! Sama jak muka mcm teng…sebijik!!

p/s : terima kasih banyak tok family teng di sana sbb sudi kasi tumpang kami tidur, makan, mandi n apa2 yg sewaktu dengannya. Terima kasih banyak2..insyaallah ada masa, jumpa lagi.